Der er utrolig mange ting at overveje, når du starter din egen virksomhed. Navn, CVR-nummer, faciliteter, pakkemaskine, økonomi, moms, skatteindberetning, markedsføring og kundekontakt. Derfor kan det godt betale sig, at du på forhånd har forberedt dig godt, så du kan få størst muligt succes med din forretning fra start af.
Af den grund får du også en liste her, der gennemgår 3 af de absolut vigtigste ting at have styr på, når du skal til at starte dit eget firma.
Firmaets brand
Først og fremmest skal du have styr på firmaets brand. Dette indebære firmaets navn, logo, hjemmeside og marketingstrategi. Alt dette går nemlig hånd i hånd, når det kommer til at skabe firmaets brand. Det er utrolig vigtigt, at dit brand er stærkt. Brandgenkendelse er nemlig med til at øge troværdigheden og dermed også salg og antal af loyale kunder.
- Navn og logo skal passe sammen og passe til branchen.
- Hjemmesiden skal være overskuelig, informativ og passe til branchen. Det er noget af det første en potentiel kunde møder, så hjemmesiden skal afspejle dig og dit firma fra den bedste mulige vinkel.
- Marketingstrategien skal være med til at positionere dit firma på markedet og gøre kunder bevidste om dets eksistens. Det kan f.eks. gøres gennem reklamer, annoncer, e-mails, SEO og direkte kundekontakt.
Få styr på det økonomiske
Når det kommer til at starte eget firma, så er der en del økonomiske aspekter, som du skal have styr på. Du skal holde regnskab med din indkomst, finde ud af om du skal betale moms, indberette skat og B-indkomst, betale lønninger, regninger og finde ud af, hvilke fradrag du har. For en der ikke har forstand på økonomi, kan det virke uoverskueligt.
Har du ikke helt mod på at holde styr på alle de økonomiske anliggender, kan du med fordel få en bogholder eller revisor til at gøre det for dig. Så er du også sikker på, at det bliver gjort ordentligt.
Faciliteter
Du skal have styr på, hvilke faciliteter du har til rådighed og hvilke du skal ud og finde. Hvor skal du have kontor? Skal det være hjemme hos dig selv, på det lokale bibliotek eller vil du leje et kontor et sted? Det vil ofte også afhænge af, om du forventer at ansætte nogle medarbejdere eller om du f.eks. har en medstifter og –ejer.
Sælger du en fysisk vare, skal du også have produktionsfaciliteter. Dette skal du også have styr på inden du starter firmaet.
I den forbindelse kan du også overveje, om du skal investere i en pakkemaskine fra f.eks. https://www.scanpackaging.dk/. Mange små virksomheder bruger utrolig lang tid på at pakke deres vare, så med en pakkemaskine vil der være en del tid at spare. Det er muligt at købe nye og brugte pakkemaskine, ligesom du eventuelt også kan vælge at dele den med andre mindre virksomheder. Det kan også være, at du skal vente lidt med at købe en pakkemaskine, indtil der er godt gang i din virksomhed.